Vi har valgt disse aktiviteter for at inkludere alle, da målgruppen kan brede sig ud over stort set alle mennesker i forskellige aldre og uanset funktionsniveau.
Vi vil derfor også gøre et forsøg på at inddrage den digitale verden i pædagogisk praksis. Hermed også gøre op med fordomme om, at dette er asocialt og ikke kan bidrager til læring. Fælles for begge aktiviteter er, at det kræver samarbejde og kommunikation mellem de deltagende.
Aktivitetsbeskrivelse: Sphero bots
Vores mål med denne aktivitet er at tiltænke en medieleg der handler om kommunikation og samarbejde ind i leg med Sphero robotter, for at inkludere alle i et fællesskab og give alle et ansvar for at komme i mål. Derfor er målet med Sphero robotterne også at lære at eksperimentere og udvikle personlige kompetencer ift samarbejde og kommunikation.
I denne aktivitet skal man være 2 deltagere. Opstil først en baner med enten tape eller kegler. Den ene deltager skal nu guide den anden anden spiller der tager bind for øjenene og styrer sphero botten med en ipad. Der handler altså nu om at skulle gennemfører banen uden at enten vælte keglerne, eller kører udover tapen og til sidst nå i mål.
Materialeliste:
- 1-3 x Sphero robotter
- 1-3 x Ipads
- Malertape
- Kegler / Kopper
Aktivitetsbeskrivelse: VR
I vores anden aktivitet vil vi gerne vise hvordan VR brillerne kan blive brugt i den socialpædagogiske praksis, i form af ADL træning (almindelig daglig levevis). Dette kan være indkøbstur, bustur både med og uden kommunikation med fremmede i forskellige sværhedsgrader ud fra den enkeltes behov og udfordringer. Simulationen der vil blive præsenteret her, er taget udgangspunkt i træning af overkommelsen af primært Angst.
Selve aktiviteten med VR brillerne består af at afprøve simulatorer som giver indblik i hvordan man kan udføre ADL træning med digitale værktøjer og gøre dette mere virtuelt og virkeligt. Der vil blive stillet Ipads til rådighed som har en app hvor man kan se hvad personen i VR brillen ser.
Den ene deltager symboliserer pædagogen og den anden er borgeren, som skal prøve sig frem i VR brillernes univers. Dette er med til at træne borgerens udfordringer i dagligdagen, hvor pædagogen kan se med på iPad og få en forståelse for, hvad borgerens udfordringer er og deraf være med til at udvikle borgerens kompetencer. I VR headsettet vil man kunne vælge flere forskellige simulationer af være opgaver for borgere der lider af eksempelvis svær angst.
Materialeliste:
- 1-4 x VR briller
- 1-4 x Sæt af kontrollere til hver VR brille
- Ipads
Gruppemedlemmer:
Magnus , Alberte , Nadia , Simone , Nikoline
puce21-md01