I vores workshop, vil I blive præsenteret for en aktivitet, vi har arbejdet på de sidste par måneder.
Vi vil i vores aktivitet fremme samarbejde, fællesskab og fysisk aktivitet i brugen af digitale medier. Den er i dette tilfælde tilpasset til målgruppen pædagogstuderende og fungerer som et “Escape Room”.
Det foregår i app’en WallaMe, som er bygget op på augmentet reality, der betyder at man kombinerer data fra den analog verden med virtuel data. I app’en har vi på forhånd taget forskellige billeder af elementer i escape-rummet. Det er op til deltagerne at finde disse elementer eller poster i app’en og holde kameraet op foran, hvorved der vil fremkomme en tekst ved hver post, hvis kameraet holdes i korrekt vinkel. Teksterne indeholder en gåde, som deltagerne skal løse for at finde et bogstav. Rammerne er inden for klasseværelset, hvor der er taget billeder af forskellige genstande.
For at gennemføre aktiviteten, skal I samarbejde om at besvare spørgsmålene. De spørgsmål i skal besvare er i 4 opdelte grupper, hvor hver gruppe finder 4 bogstaver til det 16 bogstavslange ord, der er kodeordet, som kan lukke jer ud, dette ord kan i kun komme frem til når alle 4 grupper har fundet sine bogstaver. Når i har gennemført vores escape room, så vil vi fortælle om vores arbejdsproces, og om hvordan aktiviteten har udviklet sig, samt hvilke teoretiske grundlag aktiviteten bygger på.
Vores hypotese byggede på at mange spil, medier mm. bygger på en ydre motivation samt at man er stillesiddende. Dette ville vi prøve at ændre, så det i højere grad er den indre motivation, som er dominerende, og at aktiviteten bliver bevægende for brugerne. Netop derfor har vi forsøgt at skabe en aktivitet der ikke bygger på konkurrence. Et konkurrerende miljø kan skabe meget motivation, men kan også modarbejde det sammenhold og fællesskab som vi håber at understøtte. Vi gør dette ved at give alle et fælles formål som ikke kan opnås med mindre alle arbejder sammen. Det handler altså ikke om at komme først, og alle drager fordel ved at hjælpe og opmuntre de andre. Selv om vi deler deltagerne op i hold, er målet altså fælles og aktiviteten kan kun gennemføres når alle er i mål.
Vi glæder os meget til at se jer!
Venlig hilsen
Hassan, Jakob, Rasmus og Kristina – SK2
Medier og digital kultur
puce17-md01
puce17-md01
puce17-md01
puce17-md01
puce17-md01