Vores valgte målgruppe er indskolingsbørn i alderen 6-10 år. Deltagerantallet strækker sig mellem 15-16 brugere, da vi mener at flere end dette vil hæmme børnenes fordybelse i aktiviteten, som vi ønsker målgruppen får under processen. Flere brugere vil derudover også resultere i, at vi vil komme til at miste overblikket af deltagerne, og derfor fandt vi 15-16 brugere for at være meget passende som deltagerantal. Aktiviteten kræver umiddelbart ingen veludviklede motoriske færdigheder, da brugerne hovedsageligt kommer til at arbejde individuelt med at designe grene om til dyr. Dog er det også muligt for dem at samarbejde med at designe hinandens grene, da vi mener brugernes selvbestemmelse er en relevant del af aktivitetens proces.
Billede 1 (materialer til vores aktivitet).
Hovedformålet med vores aktivitet er at kunne fremme målgruppens fantasi i form af at eksperimentere med forskellige materialer. Billede 1 illustrerer de varierende redskaber, som målgruppen kan gøre brug af under deres design af grenene. De adskillige redskaber vil give børnene mulighed for at eksperimentere med forskellige teknikker og dermed også stimulere deres kreative udvikling.
Som det første ønsker vi at vise målgruppen en billedsamling af forskellige dyr, med det formål at give dem inspiration til hvilke dyr de kan skabe. Herefter vil vi præsentere redskaberne for brugerne og vise dem hvordan materialerne kan bruges til at designe deres “dyr”. Børnene vil dermed få muligheden for at sidde ved borde og gå i gang med aktiviteten. De vil selv kunne bestemme, hvorvidt de vil arbejde sammen om hinandens grene eller arbejde individuelt, da vi endnu engang mener, at børnenes selvbestemmelse er en vigtig del af deres udvikling. Vi vil inddrage os selv under processen og støtte børnene hen ad vejen, hvis de løber ind i mulige problematikker.
Under vores faglige og didaktiske overvejelser diskuterede vi at gøre brug af Malcolm Ross’ didaktiske model om den skabende proces. Årsagen til at vi ønskede at gøre brug af modellen var grundet vores observation under vores feltbesøg af en KKFO. Der lagde vi mærke til hvordan børnene, selvom de kunne udføre planlagte aktiviteter, ikke nødvendigvis kunne fordybe sig i dem. Af den årsag fandt vi hans model meget relevant for at kunne skabe en aktivitet, hvor muligheden for fremmelse af fantasi, kreativitet og mulighedernes frirum kan ske. Vi mener også, at en impulspræget model er et fint værktøj til en æstetisk aktivitet, da den giver mulighed for medbestemmelse og fordybelse for brugerne. Ud fra sådanne overvejelser, kan sådan en aktivitet være meget relevant for børnene ved at fremme deres fantasi og kreativitet, i brugen af varierende materialer, for at kunne danne forskellige dyr.
(Detalje billede)
Younis Khaled, Fatima Assaf, Nicoline Nymark, Avend Doski.
pucf21-ku04v