Jens Birch
Rune Stilling Sørensen
Troels Serup Nielsson
Rune Simonsen
Vores aktivitet på seminar-dagen beskrevet
Aktivitetens indhold
Vi søger at facilitere en aktivitet der udfordrer vores medstuderendes kreative og æstetiske udfoldelse. Vi tager afsæt i Sven-Erik Holgersens 4 deltagelsesstrategier, der i sammenhæng kan rumme en holistisk socialisationsteori. (Austring, 2006) De medstuderende får mulighed at arbejde inden for det empiriske, da de skal arbejde med at få formuleret en tekst. Under aktiviteten, skal de ikke kun høre musik sammen, de skal ydermere lave deres egen tekst til det indtryk de modtager af musikken. Dette skaber rum for en æstetisk proces, individuelt og fælles. Vi forholder os til en diskursiv læringsmetode, da vi sætter rammerne for aktiviteten og mere eller mindre bestemmer, hvad de må og ikke må, inden for de kreative rammer (Svendsen, 2014).
Vi arbejder med selvoverskridelsesprocesser og kreativitet. Vi har erfaret, at der er større chance for at opleve det optimale mål, inden for den kreative proces, med en åben modus. Derfor vil vi uddybe deltagerne om divergent og konvergent tænkning, inden aktivitetens opstart. Dette gør vi i håb om, at højne deres motivation for deltagelsen i aktiviteten.
Vores aktivitet indeholder også et vigtigt improvisationsaspekt, da deltgerne grupper selv skal lave et stykke tekst til et fælles nummer. Inden starten på aktiviteten gennemgår vi Jazzmusikeren Dr. R. Keith Sawyers improvisationsteori om, hvad der gør improvisationer succesfulde. Sawyers har tre hovedregler for improvisation: 1.”Yes, and…” er det grundlæggende relationelle aspekt med den indbyggede uforudsigelighed, der opstår når der improviseres af mennesker. Det gælder om at kunne tage imod og acceptere de udspil, ens medspillere kommer med, og åbent gribe og intuitivt respondere på det skabte potentiale der opstår. 2.”Don’t Write the Script in Your Head” handler om at gøre sig fri fra sin kontrollerende bevidsthed og i stedet være åben og nysgerrig. 3. ”Listen to the Group Mind” er det mellemmenneskelige potentiale, der findes i den kollektive improvisation, hvor deltagerne sammen skaber noget nyt og uforudset (Svendsen, s. 3, 2014)
Program for dagen
- Alle skal sættes sig ved trommer i en rundkreds
- Kort oplæg – præsentation af aktiviteten og teori
- Alle lærer en trommerytme til en melodi
- Deltagerne deles op i 4 personers grupper.
- Hver enkelt gruppe modtager et bestemt ord, til en improvisationsøvelse
- De får 7 min til at lave deres eget vers
- Vi bruger de sidste 5 min på at spille alle versene, hver gruppe synger deres eget vers, mens de andre akkompagnerer på congas.
Litteraturliste
Holgersen, S. – E. ( 2006) Musikalsk leg og deltagelse- om at “se“ børns leg og deltagelse i Kirk, E. Musik & Pædagogik, s. 97-100. 2. riv. Udg. Forlaget Modtryk
Broström, S. (2016) – Udvikling af en fælles didaktik og et fælles læringsbegreb. Forlag: Dafolo
Svendsen. Sonja. (2014) Improvisation – om pædagogens møde med barnet i æstetiske processer. TIDSSKRIFT FOR NORDISK BARNEHAGEFORSKNING 1-14.
pucf20-ku01m
pucf20-ku01m