Pain Battle! 

pucf20-sb02Pain battle!Pain batPain-battle er et sjovt og underholdende aktivitetsspil, hvor alle kan være med uanset alder og køn, men er primært målrettet mod børn og unge. Pain-battle medfører stor bevægelse og aktivitet og får adrenalinen til at stige i takt med spillets forløb. Alle deltagere er aktive indtil de bliver ramt af en fra modstanderholdet, så må de støtte deres holdkammerater på sidelinjen gennem den moralske støtte for at motivere dem med en sejr. Pain-battle kan spilles indendørs i hallen, i skolegården eller i skoven og er meget begrænset af et deltagerantal alt afhængigt af banens størrelse og omgivelser. Det essentielle for at kunne spille pain-battle er at have det nødvendige udstyr, som er spille-veste, skjold kasteskyts (tre stk. pr deltager) og rekvisitter på selve kampbanen for at kunne beskytte sig fra modstanderne.

Selve aktiviteten udføres således at deltagerne bliver delt op i to hold og får introduktion i hvordan udstyret skal sidde og bliver efterfølgende fremvist for reglerne. Pain-battle reglerne er simple og overskuelige at forstå, da reglerne er få. Det er en blanding af fun-battle og paintball. Første regel er at når man bliver ramt, så er man død, og må vente på sidelinjen til næste runde. Regel nummer to, første hold som fanger modstanderholdets flag og medbringer det til egen base har vundet, eller indtil der ikke er flere modstandere spillere på banen. Regel nummer tre, at begå sig i legen med respekt overfor sine holdkammerater og modstandere.

 

Indhold

Vi har valgt at kalde vores aktiviteten for pain-battle, da det er en kamp mellem to hold. Der kan både mærkes en form for “smerte” i det man får bevæget sig en del i aktiviteten, samt er en konkurrence for hvem der først fanger fanen blandt parterne. Vi laver en stor bane, hvor man i hver ende får placeret et flag, som skal erobres af det modsatte hold. Vi får placeret nogle madrasser på banen, som har det formål. at man skal kunne gemme sig bag, så man ikke kan blive ramt. Dog kan man vælge at gå ud og prøve at skyde en fra det andet hold, hvor man selv bliver ramt, og dermed dør fra spillet. Når man bliver ramt, så ryger man ud af spillet og har man tilfældigvis erobret flaget fra modstanderene, så efterlader man flaget der hvor man bliver ramt, forlader banen og venter til næste runde igangsættes.

 

Faglige og didaktiske overvejelser

I vores aktivitet er der flere sanser som er i spil og stimuleres, men vi har målrettet fokus på den vestibulære sans, som også kaldes balancesansen eller labyrintsansen, den er i kraftig spil under denne aktivitet, det er den i form af at man skal kordinere bevægelser, samt hele tiden orientere sig i rummet i forhold til ens holdkammerater og modstandere.

I vores aktivitet spiller indre motivation og flow en væsentlig rolle, da deltagerne helt klart får en form for motivation for at vinde, men dermed også kræver at der er et flow. Flow teorien, opstår når deltageren involverer sig i en aktivitet, hvor der både er balance mellem opgavens udfordring niveau og personens evne til at tackle den givne opgave. Men for at deltageren oplever et flow i aktiviteten, handler det helt klart, om at personen, har et intenst engagement, stor koncentration samt en klarhed omkring målsætningerne og den tilbagemelding man kan får tilbage.

(shelter, R. (2000). Motivation i idrætten. Sport og psyke, (23-24, 4-8)

Vores didaktiske overvejelser er, primært målrettet mod en SFO, som muligvis allerede i forvejen har en kultur inden for sportslig baggrund eller E-sport. Dette kan være med til at øge de unges interesse, for bevægelse og dermed have en god deltagelses evne da de i forvejen har kendskab til spil hvor man skal have taktiske overvejelser med for at kunne få en sejr.

 

 

  • Yusuf Özcan, Mikail Secilmis, Hanin Ali & Sule Berivan Yilmaz

pucf20-sb02
pucf20-sb02
pucf20-sb02
pucf20-sb02
pucf20-sb02
pucf20-sb02