Seminardag d. 21/9-18

 

Vores bidrag til seminardagen tager udgangspunkt i de erfaringer, vi har fået da vi var til en science-dag for dagtilbudsinstitutioner i Glostrup. Her lavede vi afprøvninger med digitale teknologier, herunder robotter med tilhørende IPads sammen børn fra dagtilbudsområdet.  Fra denne science-dag har vi arbejdet os henimod en stigende problemstilling og stigende tendens der lyder:

Man er bekymret for at flere børn leger mindre i dag end de gjorde tidligere. Der er mindre tid til leg fordi pædagogerne bruger meget tid til at forberede legen. Således er der mange børn der bruger de digitale medier til underholdningsbrug frem for skabelse og læring. Dette er en samfundsproblematik der er relevant at tage stilling til i dag, da mediekulturen i i mange institutionerne ikke er til stede.  Det skyldes ofte at der hersker en vis mediepanik både blandt pædagoger og forældre. De er simpelthen ikke oplyste nok, eller har ikke fået nok forståelse for hvordan medier kan bruges og hvilke muligheder de rummer. Der har i mange år på pædagoguddannelsen været læring om medier, men nu udbydes det kun som valgfag, hvilket er en skam, da det fører til at mange pædagoger ikke har kompetencerne eller forudsætningerne for at kunne inkorporere medier i undervisningsmiljøet. Forældre har ofte fordomme, som det kræver et stort arbejde at nedbryde, da de anser medier for udelukkende at være underholdningsbaserede, da det er sådan de selv er vant til at børnene bruger dem i hjemmet.

 

Til seminardagen vil vi bruge en IPad sammen med læringsværktøjet OSMO. OSMO er et undervisningsspil, hvor man kan lave forskellige opgaver, såsom at sammensætte figurer i bestemte former og farver, lære om tal mm. OSMO er både sjov og lærerig, og er derudover meget alsidig da man kan tilpasse den til forskellige læringsniveauer, så den også udfordrende for børn i forskellige aldersgrupper. Til seminardagen vil vi i fællesskab afprøve denne leg, og blive klogere på, i fællesskab, at de digitale teknologier ikke behøver at overskygge de allerede eksisterende analoge lege. Vi vil dykke ned og udforske de digitale teknologier – og det vil forhåbentlig gøre jer i stand til at ændre jeres syn på hvilke disse kan bruges i fagligt øjemed.

 

Vi vil derudover lave et mindre oplæg, omkring mediepanik for at give en forståelse for begrebet. Dette gør vi ved at trække på Kirsten Drotner som er professor i medievidenskab og Faltin Karlsen som er professor i medievidenskab og underviser i mediepanik. Og vi vil komme ind på vores erfaringer med OZMO i børneperspektiv fra vores afprøvninger.

 

 

Billedresultat for osmo play png

 

 

 

CPE16o-MD11
CPE16o-MD11
CPE16o-MD11