SMTTE- Modellen
Sammenhæng: | spillet kan varieres på alder og deltagerantal samt banens størrelse
vi har valgt et spil som både kan være høj intensitet og lav intensitet samt inkluderne trods bolderfaring. Vi vil skabe et socialt fællesskab hvor der er plads til udvikling af motoriske færdigheder og styrker trivslen og den mentale sundhed.
|
Mål: | målet med skjoldbold er at øge individets koncentration evne, samarbejdsevne, koordination, kognition, boldtilvænning
sociale færdigheder, medbestemmelse samtidig er er det et inkluderende spil da alle kan deltage og have en afgørende rolle og bidrage til holdets indsats
|
Tiltag | for at vi når målet vil vi gennem aktiviteten lave forskellige progressioner så vi sikre at alle er med trods kompetenceniveau, samarbejde vil opstå i form af taktik planlægning samt når spillet er i gang skal de holde øje med der holdkammerater så de kan genoplives når man er ´død´ og når boldene er i spil skal der samarbejdes for at generobre bolden.
medbestemmelse opstår når banen skal etableres og rolle fordelingen i form af læge og angriber. |
Tegn | vi ser om spillet har et naturlig flow og at spillerne har øje for samspil samt.
Ser om der bliver skabt et fællesskab hvor der bliver dannet sociale relationer. Ser efter udvikling af koordinationsevner og bold kontrollen vha. øvelserne og ser om brugerne for en bedre følelse med bolden og føler sig sikre i spillet. (Boldtilvænning) Alle skal have være med og føle sig værdsat i spillet og hermed inkluderet, om det er som den der skyder folk eller som taktisk løjtnant eller måske som den der undviger alle boldene og fanger de andres sandposer. |
Evaluering | Kommer snart |
Beskrivelse af aktivitet
Vi har valgt at tage udgangspunkt i en aktivitet kaldet skjoldbold. Aktivitetens formål er at styrke fællesskabet mellem de deltagende parter, samt at udvikle deres motoriske sanser. Skjoldbold går ud på at der er to hold, hvor alle starter med én bold og et skjold hvis man vil have det. Det går derefter ud på at man angriber det andet hold ved at kaste bolden på modstanderen som dør hvis de bliver ramt. Skjoldet kan man bruge til at blokere bolden. Ude på banen vil der være opstillet forhindringer som man kan gemme sig bag for at undgå boldene. Hvert hold får lov til at stille deres egne forhindringer op på deres banehalvdel. Hvert hold har udvalgt en som skal være læge, der kan leve ens egne teammates op.
Vores aktivitet kan bestå af forskellige progressioner i form af ændring af aktivitetens opsætning. Der kan tilføjes sandposer som hvert hold skal stjæle fra hinanden. Poserne skal ligge bagerst på hver banehalvdel og alle poserne skal stjæles for at man vinder.
Samtidig skal man undgå at blive ramt af boldene som modstanderne vil kaste mod en.
Regler:
Du skal vælge at bruge 2 bolde eller 1 bold og et skjold. Du må parere med bolde og skjolde. Man dør ikke hvis bolden bliver grebet.
En læge på hvert hold som kan genoplive folk. Hvis lægen dør kan ingen genoplives før spillet er slut .
Hvis bolden rammer en forhindring og derefter en spiller dør spilleren ikke.
Progression:
- sandposer vil bliver lagt i hver sin ende af banen og nu kan man også vinde ved at transportere modstanderens sandpose tilbage til ens egen baglinje.
Hvis man dør med sandposen lægger man den ned hvor man døde. - selv genoplivning – For at sætte intensiteten op kan man genoplive sig selv og det foregår ved at man finder en bold og løber tilbage til sin baglinje og tæller til fem.
Døde rækker hånden op over hovedet så alle kan se de IKKE skal skydes igen. Så de kan hente en bold og kan løbe hen og genoplive sig selv igen. 🙂
Seminardags program:
Kast til hinanden med skumbolde
Kast og parere. En kaster og en anden parere.
Præcisions Øvelser: Kast efter ting f.eks. en forhindring
Inden det rigtige spil går igang er der et hold der står bag en linje og skal derefter skyde efter det andet hold som prøver at komme igennem banen og tilbage igen uden at blive ramt at boldene. Hvis man bliver ramt starter man om igen.
Overvejelser:
samme forhindringer på hver hold så man kan udforme sin banehalvdel som man vil.
Give holdene 1-3 minutters pause mellem hvert parti til at diskutere taktik
puce18-sb01
puce18-sb01