I vores aktivitet bruger vi VR-Briller. VR-briller er et sæt briller, man kan tage på og så træde ind i en virtuel verden. Helt grundlæggende virker VR-brillerne ved, at der er en skærm foran hvert øje hvilket skaber en 3D-effekt.
Inde på VR-brillen findes der et app system, hvori man kan finde spil og video. For at kunne downloade spil eller se videoer på VR-brillen, er det dog et krav at brillen er tilsluttet en internetforbindelse.
Før man kan tilgå de forskellige apps, skal man “tegne” en cirkel omkring sig, så VR-brillen ved, hvor stort et spilområde man har til rådighed.
Materialer til vores aktivitet
- VR-briller
- Internetforbindelse
- iPads
- Appen Acron – attack of the squirrels
Aktivitet
Som nævnt ovenstående skal man først tegne en cirkel i det område, hvor man skal stå med VR-brillerne. Dette gør man ved hjælp af controllerne. Det er en god idé med meget gulvplads.
Dernæst kommer man ind i den virtuelle verden og skal her igen ved hjælp af controllerne søge efter spillet Acron.
Acron er et spil, hvor personen med VR-brillerne er et træ og skal beskytte sine nødder fra egernene.
Egernene er de øvrige spillere. De deltager i spillet via Ipad eller telefon. I vores aktivitet udleveres iPads. Når I får jeres iPads, er spillet allerede åbnet. Personen med VR-brillerne skal trykke “Create Game”, hvilket genererer en spilkode, som de andre deltagere skriver ind på deres iPad for at deltage i samme spilrum.
For at gøre det nemmere eller mere overskueligt at følge med i spillet, har vi valgt at ChromeCaste på en storskærm. Deltagerne kan således følge med i, hvad der foregår i VR-brillen.
Faglig begrundelse og refleksion
Denne aktivitet har først og fremmest fokus på, at børnene synes det er sjovt og hygger sig :).
Vores mål er at styrke børnenes samarbejdsevner og sociale kompetencer. Dette kommer blandt andet til udtryk, ved at man som egern kan snakke sammen og i fællesskab vinde over træet.
Derudover vil vi som studerende også have fokus på børnenes teknologiforståelse – herunder hvor nemt de har ved at tilgå både VR-brillen og iPadsne. Teknologiforståelse handler om, hvordan vi som mennesker forstår og anvender teknologi.
“Teknologiforståelse er et begreb, der kan anvendes til analyser af menneskers teknologimedierede eksistens, der her bliver eksemplificeret med et eksempel på, hvordan iPads skaber nye kropslige interaktioner og relationer mellem børn og lærere” (Hasse, 2017, s. 275).
Vi glæder os til at se jer alle sammen!
Jasmina, Yasmin & Salma
pucf20-md01
pucf20-md01
pucf20-md01