Materialer:

iPad/smartphone

Scratch junior

 

Beskrivelse af aktivitet:

Vi har arbejdet med medier og digital kultur, hvor vi har programmeret en quiz til målgruppen 3-6 årige. Den kan også bruges til en yngre målgruppe, med hjælp fra en voksen, som kan guide barnet igennem quizzen. Barnet kan sidde med en smartphone eller iPad, der er inde på Scratch Junior, som er inde på quizzen. Her skal børnene kigge på billederne der kommer frem, og trykke på den emoticon de mener passer til billedet, og deres følelser, når de ser billedet. Quizzen har ikke et pointsystem, så der bliver ikke skabt konkurrence ånd. Formålet med quizzen er at børnene skal få et bedre indblik i deres egne følelser, samt andres, og derved udvikle deres empati.

Faglige begrundelse: 

Aktiviteten er med til at sætte fokus på leg med digitale redskaber i dagstilbud. Denne quiz håber vi er med til at sætte gang i, og opmærksomhed
på børns empati, samtidig med de bliver underholdt. Udover dette, kan det give pædagogerne et indblik i det enkelte barns empati og følelser. Selvom der er udvikling og en form for læring i quizzen, er der fokus på at børnene skal blive underholdt med kendte redskaber, og emoticons, så quizzen er børnevenlig, og kan bruges i den nye styrkede læreplan, som skaber et læringsmiljø med leg, som skaber et trygt og lærerigt miljø.

Refleksioner:

Quizzen kan bruges til identificere børns følelser, og tanker omkring bestemte emner/billeder. Quizzen kan videreudvikles og laves til en konkurrence, samt kan man lave den længere, og mere, eller mindre udfordrende, afhængig af emoticonsne og billederne. Quizzen kan laves på computer, men virker ikke særlig godt, da det er lettere for børnene at trykke direkte på skærmen. Quizzen er med til at udvikle eller sætte fokus på børns emapti, og følelser.

 

Gruppe 3: Sigrid, Jeppe, Dennis, Arnold

pucf17-md01
pucf17-md01
pucf17-md01
pucf17-md01