Aktiviteten
Vi har valgt at lave en kombineret emoji-quiz og digital skattejagt, som benytter sig af Augmented Reality, hvor der lægges et digitalt lag ovenpå den virkelige verden, som kun kan ses gennem en specifik applikation til smartphones. Dette har vi valgt at gøre, da vi ofte hører udsagn om at smartphones er med til at gøre børn inaktive og hindrer social interaktion. Vi håber således med vores aktivitet at udfordre denne holdning, samt give børnene kendskab til en ny app, hvor de senere selv kan lege med Augmented Reality.
Aktiviteten henvender sig til børn i fritidsklubber og op, altså 10 år og op, hvor det anbefales at de går sammen i grupper af minimum 2 personer.
Den applikation vi har valgt at benytte os af, hedder WallaMe og er tilgængelig på både AppStore og Google Play. App’en er gratis og efter en kort opsætning af en brugerprofil, er den lige til at gå til og har endda en indbygget vejledning.
Skattejagten foregår således at vi forinden har lavet flere poster gennem app’en, hvor hver post leder videre den næste, parret med en mindre quiz lavet af emojis.
Didaktiske overvejelser
Vi har valgt at tage to aktiviteter; quiz og skattejagt, og fusionere dem ved hjælp af Augmented Reality. Dette kræver at børnene har en smartphone, og igennem appen WallaMe, ser ting som ikke kan ses med det blotte øje. Vi bruger appen da den får det hele til at hænge sammen, og er med til at videreudvikle de to eksisterende aktiviteter.
Vi har af vores erfaringer, og observationer lagt mærke til at smartphones ofte er et objekt man bruger når man sidder ned. Derfor er et gennemgående tema gennem vores digitale skattejagt, er at vi vil have børnene til at samarbejde og bevæge sig aktivt rundt på klubben. Vi har fundet inspiration fra Pokémon Go, som netop gjorde dette.
Et andet aspekt i WallaMe appen er at man selv kan oprette ‘poster’ rundt omkring, hvor man kan både tegne på væggene og lave sin egen emoji-quiz. Det er specielt i efterspillet at børnene har mulighed for at udfordre deres æstetiske og kreative sider. Vi vil engagere dem til at bruge app’en selv, så de kan gå rundt i SFO’en og opsætte poster, lave digital graffiti, eller selv finde på emoji-filmtitler.
Vi vil gerne fremme børnenes samarbejdsvilje og aktivt involvere dem i appen. Som pædagoger vil vi bruge de digitale medier til at skabe et eksperimenterende fællesskab (Søndergaard & Støvelbæk, 2012), og derved integrere de digitale medier, på en positiv måde, i deres hverdag.
Litteraturliste:
Søndergaard, S., & Støvelbæk, F. (22. 06 2012). Digital Dannelse kommer ikke fra iPads – alene! 0-14, s. 1-4.
CPE15o-MD11, Gruppe 4: Sahar Motamen, Mikkel Bischoff Strandskov og Kasper Plum Tholle
CPE15o-MD11
CPE15o-MD11
CPE15o-MD11
CPE15o-MD11