Hvad er Højtryk i skum?
Aktiviteten tager udgangspunkt i linoleumsteknikken, hvor man har et motiv som man overfører til linoleum for herefter at skære motivet fri så det kan overføres til et tryk på papir. For at lette arbejdsgangen og sværhedsgraden så det passede til vores målgruppe som er dagtilbud og Specialtilbud, valgte vi at ændre materialet fra linoleum til skum.

Hvorfor lave skumtryk?
Vi valgte at lave denne aktivitet da vi selv fik den præsenteret på modul I og blev meget optagede af de muligheder der er i den. Samtidig er det en aktivitet der kan udvide tegnemediet i den forstand, at man kan opleve sin tegning få nyt liv og få mere dybde når den bliver trykt. Derfor syntes vi at det var oplagt at få den bredt ud i institutionerne til de tegneglade børn og voksne.

Samtidig er det en aktivitet der styrker finmotorikken, den taktile sans og udvider brugerens æstetiske formsprog. Sidst men ikke mindst er selve processen vigtig, da man oplever fordybelse og derfor kan der opstå en nærmest meditativ tilstand imens man er i gang – flow.

Hvem?
Vi har afprøvet aktiviteten i en børnehave for børn på 3-4 år, samt på en aftenskole for voksne udviklingshæmmede som kognitivt er på det samme udviklingstrin.

Hvordan?
Det er arbejde med tryk udfordrer tålmodigheden og færdighederne, da dele i processen kan kræve mere koncentration end andre. Vores målgrupper er stærkt udfordrede på dette felt, så derfor har det været en vigtig forudsætning i vores didaktiske overvejelser, at vi ikke skulle have for mange deltagere samlet af gangen. Dette for at vi kunne have mulighed for at understøtte og opmuntre når der var brug for det og også fordi de motorisk ikke selv er i stand til at ridse deres motiv i skummet.

Dvs. at vores deltagere kunne tegne en tegning på et stykke skum, for herefter at få ridset deres motiv ned i skummet af én af os. Bagefter fik de selv lov til at påføre akrylmaling med en valse på deres skum, inden papiret blev lagt ovenpå og trykket fremkom. Det var en meget positiv respons der var på processen og på det færdige produkt. Ren magi 😉

Det er vigtigt at graduere sværhedsgraden ift. brugeren. Man kan med fordel gøre opgaven mere bunden og f.eks. bestemme et tema eller et ”benspænd” for at opgaven ikke er alt for åben. Dette kan også gavne nogle brugere. Det kan også være en idé at fortælle en historie og bagefter få deltagerne til at tegne noget ud fra historien.

Vigtigst for os har været den æstetiske læreproces frem for det færdige resultat. Deltagerne i vores aktivitet skal helst have haft det sjovt og også gerne have lyst til at afprøve teknikken igen. Dette var også vores oplevelse. Heldigvis 😉

 

CPF16b-KU11

 

CPF16b-KU11