Seminardagen
Gruppe 6; ; Sophia Lykke Illner Thorsen, SuqiongZhou, Nurcan Askar, Muarrab Abu Mneajil, Sara Flarup Jensen og Nanna Meyer Emde Christensen
|
Seminardagen
Teori;
Ifølge Kirk er der noget helt særligt ved musikken, det at den kan udtrykke flere forhold samtidigt. Det betyder, at musikken appellerer til flere lag i vores personlighed, både det bevidste og ubevidste. Især siger Kirk at “nogle former for musik taler særligt til hele kroppen. Vi kan ikke lade vær med at bevæge os, når vi hører den slags musik. Anden musik taler mest til følelserne og påvirker vores mentale tilstand.” (Kirk, 2009, s. 132)
De tre ovenstående sange vi har skrevet, har forskellige udtryk.
Dette kommer til udtryk i forhold til tekst, melodi, tempo og akkord valg.
Lytteren reagerer forskelligt på sangene. Vuggevisen “ Sov nu sødt min lille Bjørn” er skrevet til at få barnet eller bamsen/ bjørnen til at slappe af. Det er meningen at barnet kan synge sangen selv. Efter at have hørt eller sunget sangen med eller af en voksen.
“Følelses sangen” er det stik modsatte af de to vuggeviser. Meningen med denne sang er at barnet bliver bekendt med sine følelser og bliver i stand til at vise disse via forskellige bevægelser og forskellig lydstyrke.
Alle tre sange appellerer til følelserne, både bevidst og ubevidst.
Symbolsk form er kommunikativ
“Fra vi er ganske små, udvikler vi i samspil med vores forældre, og andre voksne en række fælles symboler.” (Austring, B, 2006, s. 49) Fx. i “Godnat og sov godt” er der referencer til en bamse som Austring meget specifikt nævner kan ses som et symbol for sengetid. “‘Mor’ er endnu et kendt symbol fra barndommen, som giver os en fornemmelse af velvære, tryghed og kærlighed” (Austring, B, 2006, s.49) – der er mange symboler vi lærer igennem vores barndom, men de første symboler et lille barn lærer igennem den tidlige socialisering er intersubjektive symboler, altså en almen forståelse for symboler, da barnet er i samspil med sine omgivelser.
Aktiviteter;
Vores overvejelser omkring aktiviteter på seminardagen lyder som følgende.
Vi som gruppe er bevidste om at vi har valgt at synge og spille børnesange med de studerende på dagen.
Vi synes og mener at sangene kan bruges til inspiration og sangene er også udfordrende.
Nedenfor vores rækkefølge;
(Hej sang) så vi bliver introduceret for hinanden
Ukulele akkorder: a; f, c og G.
Gruppen synger: følelsessangen og spørger/ diskutere med deltagerne om hvad der forbinder med de forskellige følelser
Xylofon. A, f, c og G
Gruppen synger “ sov nu sødt min lille Bjørn “ og siger farvel
Referencer
Kirk, E. (2009). Musikken selv musikkens virkemidler. I E. Kirk, Musik som udtryksform (s. 131-147). København: Hans Reitzel.
Sørensen, M., & Austring, B. (2006). Symbolsk form er kommunikativ. I M. Sørensen, & B. Austring, Æstetik og læring – Grundbog om æstetiske læreprocesser (s. 49). København: Hans Reitzel.
pucf17-ku01m