Mål og rammer
Vores målgruppe er 0.-3. klasse på en SFO dvs. børn i 6-10 årsalderen. Vi vurderer, at aktiviteten kan udføres med op til 15 børn ad gangen, som kan deltage aktivt med god fysisk plads og samtidig en tilstrækkelig mulighed for at drage inspiration hos de andre deltagere.
Målet med aktiviteten er, at børnene skal udtrykke dem selv som superhelte, hvor der ikke er nogen begrænsninger for, hvad deres superhelt kan. De skal kunne udtrykke superheltens værdier og fortælling gennem flere udtryksformer, vinkler og materialer. Derudover er målet, at der er rum til deltagernes fantasi bliver stimuleret og gennem benspænd oplever en udvikling af deres kreativitet. De skal have en forståelse af forgrund, mellemgrund og baggrund, og hvordan man kan adskille disse perspektiver med farver og linjer.
De fysiske rammer skal løbende tilpasses efter den igangsatte aktivitet. Her er det vigtigt, at deltagerne har plads og mulighed for at udfolde sig samt har mulighed for at fordybe sig. Dertil kan det være en vigtig faktor, at børnene har materialerne til rådighed, så de ikke midt i processen bliver stoppet.
Indhold
Vores aktivitet bliver afviklet over flere dage med superhelte som emne og motiv.
Aktivitet 1: Aktiviteten er todelt. Først skal børnene tegne deres individuelle superhelt på et A4 papir. De må selv bestemme, hvordan superhelten ser ud, hvad den kan og hvad den gør. Når de er færdige med at tegne, skal superhelten klippes ud. Derefter skal børnene på et fælles langt hvidt papir tegne baggrunden til deres superhelte. Denne proces kan være flydende ift. om børnene vil lave deres egen individuelle baggrund til deres superhelt eller om de vil lave en fælles baggrund med sidemanden. Børnene skal tage afsæt i deres egen superhelt og hvilken baggrund der passer til den og måske har nogen af børnene lyst til at lave fælles baggrund. Baggrunden kan være højhuse, huse, skove mm. Når baggrunden er tegnet og farvelagt, skal børnene klistre deres superhelt på papiret.
Aktivitet 2: Børnene skal individuelt udtrykke en fortælling om deres superhelt på en cube. Her tegner børnene på alle cubens sider, og derefter klipper de den ud og folder den. Cuben er tredimensionel, så det giver mulighed for, at deltagernes tegning også udføres på baggrund af en flerdimensional og rumlig følelse. Fortællingen om deres superhelt kan være en samlet fortælling om superheltens dag med en redningsaktion, hvor fortællingen udvikles på de seks sider af cuben. Fortællingen kan også være seks forskellige redningsaktioner – én på hver side af cuben. Til sidst kan fortællingen også være et portræt af superhelten f.eks. hvad superhelten kan lide at lave, dens familie eller bedste ven osv.
Aktivitet 3: Børnene skal i denne aktivitet udtrykke en fortælling superhelten, hvor motivet er udarbejdet i garn. Her skal børnene først tegne på A3-papir med de superhelte og motiver, der skal udformes i garnet. Dette er for, at børnene har en skabelon, de kan følge, når de limer garnet fast. Fortællingen kan være udformet ligesom eksemplerne i aktivitet 2.
De tre aktiviteter, der forløber over tre dage, skal udgøre en proces, hvor børnene har mulighed for at bygge videre på deres ideer inden for samme tema. Børnene vil gennem aktivitetsforløbet opleve benspænd, hvor vi fra gang til gang præsenterer en ny måde at udtrykke sin superhelt, som gradvist bliver mere udfordrende (langt papir, cube, garn).
Faglige og didaktiske overvejelser
Projektet tager udgangspunkt i Malcolm Ross’ model om æstetiske læreprocesser (Ringsted, 2008). Impulsen er den begyndende fase, som vækker nysgerrighed, hvor pædagogen præsenterer eksempler på produktet til inspiration. Derudover præsenteres børnene for redskaber og materialer, så børnene kan blive inspirerede. Aktiviteterne har forskellige medier og materialer, som børnene skal arbejde med og derigennem anvende eller udvikle en håndværksmæssig kunnen. Børnene kommer til at bruge deres fantasi og kreativitet, og deres sanser bliver stimuleret, så en kreativ leg opstår.
Aktivitetsforløbet vil gradvist udfordrer børnene og deres processer gennem de benspænd pædagogen anvender. Jakob Ørsted beskriver benspænd som værende krav i kreative processer, der hjælper og udfordrer børnene til at tænke nyt og bruge deres fantasi (Ørsted, 2022). Dertil er det en vigtig faktor, at børnene har en oplevelse af flow til trods for de benspænd, pædagogen indsætter. Det handler derfor om, at børnene gennem en flowtilstand oplever kontrol samtidig med at glemme tid og sted under aktiviteten. Psykologen Mihaly Csikszentmihalyis anvender begrebet flow som en tilstand, der har betydning for læring og udvikling, hvorved der i processen opleves glæde, meningsfuldhed, selvforglemmelse mv. (Ringsted, 2008).
Simon Randrup Bay, Jessica Kastrup Larsen og Julie Damsgaard Jensen
Litteratur
Ringsted, S. & Froda, J. (2008). Plant et værksted. Hans Reitzel
Ørsted, J. (2022). Når benspænd stilladserer kreative læreprocesser. Billedpædagogisk Tidsskrift 2022 nr. 3 – tema: landskaber i kunsten.
puce21-ku04v
puce21-ku04v