Hvad sker der på fredag?
Vi er 4 studerende fra Medie- og digital kultur valgfaget, der har valgt at benytte Hotspots som vores aktivitet til seminardagen. På fredag vil vi præsentere en aktivitet med fart på og evne til at koncentrere sig, med henblik på en god konkurrence med brug af hopspots. 😃🥳
Hvad er Hopspots
Hopspots er et interaktivt produkt som er designet til at gøre det nemt og overskueligt at skabe aktiv læring og leg med medier.
Hopspot er til dels også en app, der kan “snakke sammen” via bluetooth med de runde Hopspots der er placeret rundt på gulvet. I appen findes der forskellige aktiviteter som man kan udføre sammen med børnene, i det her tilfælde vil det være med vores medstuderende på seminardagen. Vi har valgt at bruge aktiviteten der hedder “Jagten”, her er pointen at der er 2 hold, enten rødt eller grønt hold. Vi vil som udgangspunkt dele holdet op i to grupper af 10 hver, og derefter deler vi dem ud i 5 mand per gruppe, hvor det ene hold er grønt og det andet er rødt.
Hvorfor har vi arbejdet med det?
Vi har selv afprøvet Hopspots, i forbindelse med et børnehavebesøg. Børnene var henholdsvis 4-5 år. Vi oplevede at børnene fandt legene på Hopspots appen sjove. Her benyttede vi os blandt andet af legen “Jagten”, hvor vi delte børnene op i 2 hold, så vi kunne lege stafet og ellers prøvede vi også 1 mod 1, hvilket gjorde at de to deltagende kunne fordybe sig i konkurrencen. I forbindelse med vores aktivitet kan medierne, som i dette tilfælde er hopspots, fungere som inspiration og videreudvikling af børnenes fantasi og dermed skabe nye legemuligheder. (Sandvik, 2009)
Formålet med at have et fælles tredje i en pædagogisk aktivitet, gør at det ikke er barnet, brugeren eller borgeren som er i fokus, men netop det fælles tredje som er i fokus i aktiviteten (Søndergaard, 2019).
I forbindelse med vores aktivitet, så er hopspots det fælles tredje. Det fælles tredje er med til at danne fællesskaber, da vi i aktiviteten er i grupper om blandt andet at dyste mod hinanden, og dermed hvem der får flest point først. Denne form for aktivitet har dertil også et socialt aspekt, dette sker da børnene løbende får trænet deres evne til at indgå i sociale relationer, bl.a når de skal deles op i hold. Børnenes kognitive kompetencer bliver ligeledes trænet, da aktiviteten lægger om til, at man skal kunne handle og tænke hurtigt.
Vi har derfor valgt at arbejde med Hopspots på seminardagen, da vi for det første har erfaring med teknologien, men også på baggrund af legens potentialer for udvikling.
Hopspots er med til at kunne udfordrer bevægelse blandt børnene, og kan ligeledes udvikle deres kognitive træning, sproglæring, samarbejde, mm. Med Hopspots app’en er det muligt for børn at blive en del af de digitale medskabere og af læringsindhold, når de producerer eller styrer et af de spil der er i app’en.
I forbindelse med vores aktivitet med hopspots er det også væsentligt at have en indsigt i, hvad legen har af betydning for børnene og hvilke stemninger der opstår under legen. Her har vi taget udgangspunkt i Helle Marie Skovbjergs legestemninger og lege praktikker (Bernstorff, 2022). Vi oplever at legepraktikken er Skift, da legen er kendetegnet ved fart og forandringer. Derudover er legen præget af en højspændt og hengiven stemning, da børnene bruger deres koncentration til at få et overblik over hvilke hopspots de skal hoppe på og derudover bruger barnet kroppen, i forhold til at løbe frem og tilbage. Den er dermed også kendetegnet ved, at barnet oplever kropslige og intense fornemmelser under legen.
Målet
Bringe bevægelse og medier sammen, ved at vise at bare fordi at man bruger medier betyder det ikke at man skal sidde stille og kigge på en skærm
Målgruppen
Aktiviteten egner sig til de store børnehavebørn.
Materialer
Der er 3 ting man skal have:
- En iPad med appen Hopspot (som kan findes på App Store)
- Hopspots, som er en masse touchpads i forskellige farver som man kan hoppe på
- En Hopspot boks der tænder og forbinder alle Hopspot touchpads.
Deltagerantal (Hvor mange egner aktiviteten sig til)
2-10 personer
Litteraturliste
(2023, September 22). Hopspots – Aktiv læring og bevægelse i undervisningen. Retrieved October 25, 2023, from https://www.hopspots.dk/da/
Bernstorff, B. (2022). Om legens betydning for børn. In C. Aabro (Ed.), Tæt på pædagogik i dagtilbud (1. udg. ed., pp. 377-390). Hans Reitzel.
Sandvik, K. (2009). Medieleg er 1. og 2. grad: mediernes rolle og betydning af leg. In Billedebevægelser: medieleg i en daginstitution (pp. 75-85). Syddansk universitetsforlag.
Søndergaard, S. (2019). Digital kultur i social- og special pædagogisk praksis. In Livskvalitet: en udfordring (pp. 406-422). Hans Reitzels forlag.
puce21-md01
puce21-md01