Indledning

Dette er en digital aktivitet som egner sig til dagtilbud. Det legende element Dash robotterne kommer med, er især egnede til dagtilbud i 3-6 år alderen. Målet med denne aktivitet ”Dash robot” er at lege og eksperimentere med dens flere funktioner.

Aktiviteten sætter fokus på det legende element i form af bl.a.at fjernstyre robotten igennem en bane/labyrint.

Mål og rammer

  • Mål: Fokusere på det legende element robotterne bestrider og have det sjovt, samt at børnene tilegner sig teknologiforståelse og koordineringsfærdigheder.
  • Målgruppe: 3-6 år
  • Deltagerantal: Aktiviteten lægger op til flere deltager, men det afhænger af hvor stor du laver banen/labyrinten og hvor mange robotter man har tilgængelige. Vi fandt det fordelagtigt at have 3 kørende på samme bane på en gang.

Materialer og fysiske rammer

  • Maler tape til afgrænsning af bane
  • IPad
  • Wonder App
  • Dash Robot
  • Kan laves indendørs og udendørs, men kræver en stabilt/glat køreunderlag

Hvordan forløber aktiviteten sig?  

  • Først og fremmest er det vigtigt at oplade IPaden og robotterne, da de bruger en del strøm.
  • Herefter skal du åbne Wonder Appen på IPaden og tænde Dash robotten, og pare enhederne sammen. Når der lyder et WIIII, er Dash botten klar.
  • Vær opmærksom på at hver robot har et navn, der kommer frem på IPaden, hvilket gør det nemt at pare flere robotter til hver sin IPad.
  • Lav den ønskede bane: f.eks. en bil bane, forhindringsbane, labyrint, fodboldbane osv. Kun fantasien sætter grænser.
  • Og nu er du klar. Vi valgte at lave en bil bane med udklip og dekorationer af stjernehimmel, lyskryds, biler og robotter.
  • Aktiviteten er afprøvet ved Lille Kulturnat, hvor børn i alderen 3-8 år kom og afprøvede robotterne. Nogle afprøvede aktiviteten alene, mens andre afprøvede med forældre. Aktiviteten er nem og overskuelig i form af at styre IPaden og dermed fjernstyre robotten til at køre frem og tilbage, fra side til side, skifte farve og variere hastigheden.

Robottens mange funktioner

  • Køre frem og tilbage
  • Fra side til side til side
  • Dreje rundt
  • Skifte farve
  • Justere hastigheden
  • Indtale lyd
  • Afspille dyre lyde
  • Spille klaver
  • Programmering

 

Didaktiske overvejelser

  • Vores oprindelig ide med robotterne var at de var udstyret med en nål og en ballon. Hvor ideen var at to robotterne skulle smadre den andens ballon. En digital form for stop dans. Men vi fandt hurtigt ud af at det tog for lang tid for dem at springe hinandens balloner.
  • Vi fjernede derfor nål og balloner og børnene havde nu fri leg og kunne styre robotterne rundt på banen, snakke til den, indtale lyde og eksperimentere med nogle af robottens andre funktioner.

Anbefaling

  • Hvis I vil afprøve denne teknologi og aktivitet i dagtilbud, vil vi anbefale at I fokuserer på 1-2 dele af robottens funktioner og sætte jer grundigt ind i det, da det er jer der skal være eksperterne.
  • Det kræver ikke et stort kendskab til teknik og digitale teknologier, men når I er omringet af børn der er klar på at udforske Dash robotten er det fordelagtigt, at i ved hvordan den fungerer og være til rådighed, hvis der opstår problemer med b.la. at pare enhederne.

Gruppe 3: Monique Iversen, Wicki Lisbjerg og Sara Christoffersen
pucf21-md01
pucf21-md01